Manhunt
CheAttila 2005.05.20. 17:58
Manhunt
|
A Manhunt ugyan már régi játék, de megjegyezném, hogy mindig is aktuális, hiszen a média (legalábbis a külföldi, amerikai) állandó célpontja ez a játék. Mint tudjuk, a Manhunt-ot a Rockstar North fejlesztette, aki a nagysikerű GTA-sorozat atyja, s a hozzám hasonlóak megmentője, akik már gyerekkoruk óta arról álmodoztak, hogy egy nagyvárosban mindenféle huncutságot csináljanak. Nyilván nem a Manhunt az ediggi legsikeresebb játékuk (hiszen ott lesz majd a San Andreas, mely júniusban jön /jöjjön már végre!!!/ PC-re), de mégis akik elítélik mindenféle ismeret nélkül, azok igencsak rosszul teszik. Lássuk azonban, miről is beszélek! |
Háttér |
E gáma eléggé beteg történettel rendelkezik. A főhős egyszerűen egy gyilkos, egy börtöntöltelék, de nem úgy, mint Riddick, hogy "hú de rossz, és hú de nagy arc", hanem őt esetleg utáljuk is. Szerintem neve sem lényeges, mer karaktere olyannyira kidolgozatlan, mint egy flegma érettségiző tételei. A sztori pedig k... khm... ultragagyi. A ZS-s filmek legalsó hányadából lőhették, miszerint egy őrült rendező, vagy ki a fene, embervadászatot szervez, s ugye mi vagyunk a vad, a sok "fucker" pedig a vadász. Kb. ennyi. Jóllehet, e játékot nem a túl fordulatos sztorija miatt emlegetik a gyilkosságok egyik kiváltójaként... |
|
Sam Fisher leszel s Garret! |
...hanem sokkal inkább játékmenetbeli brutalitása miatt. Ha felületesen nézzük a játékot (mint ahogy a sok tudatlan újságíró, TV-s, rádiós tette), akkor ezt látjuk: öncélú, erőszakos, véres öldöklés. Azonban aki beleveti magát (mint ahogy én is esténként), az rögtön rájön, hogy ez nem is olyan egyszerű téma. Először is akkor a túlerő (persze a tutorial-pályát leszámítva, hiszen ott csak gyakorlunk), hogy biztosan senki sem, még a nagy Fatal1ty sem, tudna végiggolyószórózni-vagdalózni a pályán. Aki végig akarja játszani, annak figyelembe kell venni a zajfaktort, melyet a radarunk jelez (futni ugye nem érdemes), hiszen ellenfeleink csak arra várnak, hogy egy láb lecsapódjon, vagy egy baseballütő csattanjon a falon. Már az első pályákon figyelmeztet a rendező, hogy csak óvatosan, mert ellenfeleink túlerőben vannak. Ráadásul a körülményekhez képest az A.I. elég szívós és tudja, hogy ha háttal állunk neki, és püföljük a társát, akkor valószínűleg őt majd nem tudjuk püfölni, és hátba támad. Ekkor viszont igen gyorsan elvérzünk, és kezdhetjük elölről. Tehát a Manhunt sokkal inkább azt kívánja tőlünk, hogya CTRL-t lenyomva tartsuk, vagyis lopakodjunk. Ez azt jelenti, hogy kihasználjuk a sötét zugok (pl.: sikátorok) fénytelenségét, vagy a tárgyak által keltett zajokkal elcsaljuk, egyenként az ellenfeleinket, s így likvidáljuk őket. |
|
Agyam falon |
Itt jön be a játék azon része, mely miatt az álszentek elkezdenek mozgolódni. Ugyanis mikor ellenfeleink likvidálásához értünk, akkor lehetőleg hátulról, csendben (?) kell őket eltennünk láb alól. Ez pedig egy kemény kivégzést jelent, melyet majd egy "videójelenetként" látunk. Kivitelezése a következő: mikor az ellenfél háta mögé értünk, megjelenik egy célkereszt-szerűség, mely először fehér, majd sárgára vált, s végül villogó piros lesz. E színek a kivégzés fokozatát jelentik. Fehér fokozaton csak leütjük/megfojtjuk az ipsét, sárgán már úgy fejbekólinthatjuk a baseballütővel pl., hogy a vére is kifröccsen. Végül pedig a piros: hát, igen! Ez az a rész, mely a legjobban támadható. Itt ugyanis egy damillal levághatjuk a jómunkásemberek fejét, ütővel ripityára törhetjük a koponyáját stb. Mindezt pedig cenzúrázatlanul, a dolgok naturális rendje szerint. Hogy gyomorforgató-e, azt döntse el mindenki maga. Én mindenesetre a Manhunt-tal most játszok, s korábban már játszottam a Doom3-mal, vagy a Carmageddon tarncsírozós játékkal, s ezek után e gáma már estimese... A fegyverekről annyit, hogy változatosak, meg sok van belőlük, de szerintem a nagyobbacska baseballütő mindennél többet ér. A "zöld" fegyverek gyorsan tönkremennek (pl.: üveg, zacskó), a "kékek" nem elég hatásosak (pl.: pajszer, bikacsök), a "sárgák" meg csak csalogatnak (pl.: ital, cigi, levágott fej :-))). A lövőfegyvereket használni meg frusztráló, s ezekkel igazából át sem jön a játék igazi fílingje. Na meg a célzási rendszer sem az igazi. Ilyenkor ugyanis lelassul gyilkosunk, és ráadásul még pontatlanul is lőnek. Ezek után nagyon remélem, hogy a San Andreas célzási rendszere nem ilyen lesz (bár sajnos beígérték a Rockstaros arcok), mert ugye az odab... khm. agyonvágja a GTA-k fílinges lövöldözéseit. |
|
Látvány, hangok stb. |
Rögtön rá is kontrázok a média hülyeségeire, ugyanis egy ilyen grafikájú játék nem tükrözi a valóságot. Bár szép, annak ellenére, hogy konzolos, és a fény-árnyék effektek, meg a textúrák is OK, sőt, még a karakterek is szépek, a gettók látványa meggyőző, de ennyi. Semmi Doom3 szintű extra, vagy ultrarealisztikus kép. A vér jobb, mint a GTA részekben, de szerintem gagyi. Láttam már vért a valóságban (pl.: disznóölésnél, vagy mikor bibis lett a térgyem kiskoromban :-)), de ha az rákenődik az aszfaltra, akkor nem áll össze, hanem beszívódik. Még a Doom sem hozta ezt a minőséget, pedig az ottani mocsok eléggé meggyőző volt. Ugyanezt lehet mondani a kivégzésekre is: lehet, hogy egy amatőr nagyapinak hú-de-brutális, de aki játszott már pl. a BloodRayne-nel, annak ez sz*r. Az agyvelő úgy néz ki, mint egy szétszórt snack, a tarncsírozott fej inkább mókás, mint ilyesztő. Jómagam néha fel is röhögtem, hogy milyen idétlenül esnek össze az ellenfelek, vagy hogy milyen gagyi látványt nyújt a gyilkos övére csatolt, még mosolygós álarcot viselő "fucker"-fej. Szerintem a Rockstar is inkább poénkodni akart ezzel az egésszel. Ők csak a lopakodást vették komolyan, melyet valószínűleg a mai Splinter Cell- illetve Thief-láznak köszönhetünk. A szinkronok jók. A rendező hangja megfelelő egy őrült valóságshow-vezetőének (bár Stohl Buci azért nagyobbakat kurjantott anno :-))). A vadászok beszólásai tetszettek nagyon, igaz, elég ordenáré szókincsük van (pl.: motherfucker, chikenshit), de hát mit is várunk egy agyament gyilkostól? Továbbá a környezeti zajok is viszonylag jók, azonban a zene teljes hiánya szerintem eléggé gáz. Főleg azok után, hogy a Rockstar a GTA-s rockmuzsikáival mindenkit órákra Vice City-be fogott. Jó, tudom, ez egy lopakodós, sötét TPS, de legalább valami feszültségkeltő music nem ártott volna (pl.: mint az SP-ben, vagy a Thiefben). A játék szórakoztatásáról egy pár szót. A Manhunt engem lekötött, ha nem is órákig, de biztosan ültem kb. másfél órát a monitor előtt, hogy elvigyem a játékot a következő save pointig. Ugyanis itt nincs szabad mentési lehetőség (konzol-rulez), így a különböző, GTA-hoz hasonló, kis videokazettákig kell tolnunk a gammát, hogy végre kiléphessünk. Persze a játék nem unalmas, azonban nagyon nehéz. Aki csak most kezdené, s azt hitte, hogy a Manhunt egy agyatlan shot 'em' up, az a könnyebb fokozatot válassza (Fetish, vagy mi), bár még az is kemény. Már korábban említettem, hogy nagy a túlerő, bár e fokozaton még segít minket a radar. Azonban küszködésünknek megvan a jutalma, mert a Hitmanekhez hasonlóan minősítést kapunk, s nem azért kapjuk a pontot, ha pl. valakit szögvetővel jól szembelőttünk, hanem a piros-kivégzésekért. |
|
Pszichopaták tartózkodjanak! |
A média szerintem tehet egy szívességet... Na, jó, nem anyázunk. Szóval, szerintem a Manhunt egy jól megtervezett lopakodós játék, mely kellőképpen nehéz ahhoz, hogy a türelmetlen embereket, kisgyerekeket távol tartsa. Persze ez klisé. Szerintem egy kisgyerek nem a Manhunt játszása miatt lesz bűnöző, hanem a sok, tapasztalatlan szülő miatt, akiknek halvány lila fi... khm. gőzük sincs a nevelésről. Nekik inkább Rousseaut javaslok, nem pedig azt, hogy az egyébként igencsak tiszteletre méltó játékfejlesztők életét nehezítsék. Abban egyetértek, hogy elmebetegek, vagy pszichopaták ne játszanak vele, mert ugye ezek nem tudják megkülönböztetni a virtálisat és a valódit. Nekem eszembe nem jutna, hogy pl. lelőjjem a barátomat, mert nem tetszik neki valamelyik játék, vagy netalántán éjszaka elkapjam egy tanáromat, mert beszólt. Aki normális ember, s van agya, az el tudja különíteni a játékot és a valóságot. Aki pedig nem, az miért mászkál köztünk? Szerintem ez az egész rágalomhadjárat, ami most a játékok ellen folyik (pl.: az EU be akarja tiltani a véres játékokat - gigatetraLOL), kísértetiesen hasonlít arra, ami a '90-es évek elején ment az "erőszakos", B-s filmek ellen. Emlékszem, hogy ugyanúgy tiltani akarták szegény Rambót is, vagy anno a Dragon Ball-t. LOL. Az is szépen lecsendesedett, mert a sok sznob végre rájött, hogy ez ártatlan film. Remélem hamarosan eljön az idő, amikor a Doom3 is ártatlan játék lesz, és végre nem cseszegetik az amúgy k*vajó játékokat. Na, de kanyarodjunk vissza a Manhunt-hoz. Én csak ajánlani tudom azoknak, akik szeretik a jól megfontolt lopakodást, s van annyi türelmük, hogy sikátorról-sikátorra lépkedjenek, majd likvidálják az ellent. Az viszont kerülje el, aki csak vérre vágyik, mert azért ugye meg kell küszködni! :-))) Összhatás: 88% |
|
Manhunt
|
A Manhunt ugyan már régi játék, de megjegyezném, hogy mindig is aktuális, hiszen a média (legalábbis a külföldi, amerikai) állandó célpontja ez a játék. Mint tudjuk, a Manhunt-ot a Rockstar North fejlesztette, aki a nagysikerű GTA-sorozat atyja, s a hozzám hasonlóak megmentője, akik már gyerekkoruk óta arról álmodoztak, hogy egy nagyvárosban mindenféle huncutságot csináljanak. Nyilván nem a Manhunt az ediggi legsikeresebb játékuk (hiszen ott lesz majd a San Andreas, mely júniusban jön /jöjjön már végre!!!/ PC-re), de mégis akik elítélik mindenféle ismeret nélkül, azok igencsak rosszul teszik. Lássuk azonban, miről is beszélek! |
Háttér |
E gáma eléggé beteg történettel rendelkezik. A főhős egyszerűen egy gyilkos, egy börtöntöltelék, de nem úgy, mint Riddick, hogy "hú de rossz, és hú de nagy arc", hanem őt esetleg utáljuk is. Szerintem neve sem lényeges, mer karaktere olyannyira kidolgozatlan, mint egy flegma érettségiző tételei. A sztori pedig k... khm... ultragagyi. A ZS-s filmek legalsó hányadából lőhették, miszerint egy őrült rendező, vagy ki a fene, embervadászatot szervez, s ugye mi vagyunk a vad, a sok "fucker" pedig a vadász. Kb. ennyi. Jóllehet, e játékot nem a túl fordulatos sztorija miatt emlegetik a gyilkosságok egyik kiváltójaként... |
|
Sam Fisher leszel s Garret! |
...hanem sokkal inkább játékmenetbeli brutalitása miatt. Ha felületesen nézzük a játékot (mint ahogy a sok tudatlan újságíró, TV-s, rádiós tette), akkor ezt látjuk: öncélú, erőszakos, véres öldöklés. Azonban aki beleveti magát (mint ahogy én is esténként), az rögtön rájön, hogy ez nem is olyan egyszerű téma. Először is akkor a túlerő (persze a tutorial-pályát leszámítva, hiszen ott csak gyakorlunk), hogy biztosan senki sem, még a nagy Fatal1ty sem, tudna végiggolyószórózni-vagdalózni a pályán. Aki végig akarja játszani, annak figyelembe kell venni a zajfaktort, melyet a radarunk jelez (futni ugye nem érdemes), hiszen ellenfeleink csak arra várnak, hogy egy láb lecsapódjon, vagy egy baseballütő csattanjon a falon. Már az első pályákon figyelmeztet a rendező, hogy csak óvatosan, mert ellenfeleink túlerőben vannak. Ráadásul a körülményekhez képest az A.I. elég szívós és tudja, hogy ha háttal állunk neki, és püföljük a társát, akkor valószínűleg őt majd nem tudjuk püfölni, és hátba támad. Ekkor viszont igen gyorsan elvérzünk, és kezdhetjük elölről. Tehát a Manhunt sokkal inkább azt kívánja tőlünk, hogya CTRL-t lenyomva tartsuk, vagyis lopakodjunk. Ez azt jelenti, hogy kihasználjuk a sötét zugok (pl.: sikátorok) fénytelenségét, vagy a tárgyak által keltett zajokkal elcsaljuk, egyenként az ellenfeleinket, s így likvidáljuk őket. |
|
Agyam falon |
Itt jön be a játék azon része, mely miatt az álszentek elkezdenek mozgolódni. Ugyanis mikor ellenfeleink likvidálásához értünk, akkor lehetőleg hátulról, csendben (?) kell őket eltennünk láb alól. Ez pedig egy kemény kivégzést jelent, melyet majd egy "videójelenetként" látunk. Kivitelezése a következő: mikor az ellenfél háta mögé értünk, megjelenik egy célkereszt-szerűség, mely először fehér, majd sárgára vált, s végül villogó piros lesz. E színek a kivégzés fokozatát jelentik. Fehér fokozaton csak leütjük/megfojtjuk az ipsét, sárgán már úgy fejbekólinthatjuk a baseballütővel pl., hogy a vére is kifröccsen. Végül pedig a piros: hát, igen! Ez az a rész, mely a legjobban támadható. Itt ugyanis egy damillal levághatjuk a jómunkásemberek fejét, ütővel ripityára törhetjük a koponyáját stb. Mindezt pedig cenzúrázatlanul, a dolgok naturális rendje szerint. Hogy gyomorforgató-e, azt döntse el mindenki maga. Én mindenesetre a Manhunt-tal most játszok, s korábban már játszottam a Doom3-mal, vagy a Carmageddon tarncsírozós játékkal, s ezek után e gáma már estimese... A fegyverekről annyit, hogy változatosak, meg sok van belőlük, de szerintem a nagyobbacska baseballütő mindennél többet ér. A "zöld" fegyverek gyorsan tönkremennek (pl.: üveg, zacskó), a "kékek" nem elég hatásosak (pl.: pajszer, bikacsök), a "sárgák" meg csak csalogatnak (pl.: ital, cigi, levágott fej :-))). A lövőfegyvereket használni meg frusztráló, s ezekkel igazából át sem jön a játék igazi fílingje. Na meg a célzási rendszer sem az igazi. Ilyenkor ugyanis lelassul gyilkosunk, és ráadásul még pontatlanul is lőnek. Ezek után nagyon remélem, hogy a San Andreas célzási rendszere nem ilyen lesz (bár sajnos beígérték a Rockstaros arcok), mert ugye az odab... khm. agyonvágja a GTA-k fílinges lövöldözéseit. |
|
Látvány, hangok stb. |
Rögtön rá is kontrázok a média hülyeségeire, ugyanis egy ilyen grafikájú játék nem tükrözi a valóságot. Bár szép, annak ellenére, hogy konzolos, és a fény-árnyék effektek, meg a textúrák is OK, sőt, még a karakterek is szépek, a gettók látványa meggyőző, de ennyi. Semmi Doom3 szintű extra, vagy ultrarealisztikus kép. A vér jobb, mint a GTA részekben, de szerintem gagyi. Láttam már vért a valóságban (pl.: disznóölésnél, vagy mikor bibis lett a térgyem kiskoromban :-)), de ha az rákenődik az aszfaltra, akkor nem áll össze, hanem beszívódik. Még a Doom sem hozta ezt a minőséget, pedig az ottani mocsok eléggé meggyőző volt. Ugyanezt lehet mondani a kivégzésekre is: lehet, hogy egy amatőr nagyapinak hú-de-brutális, de aki játszott már pl. a BloodRayne-nel, annak ez sz*r. Az agyvelő úgy néz ki, mint egy szétszórt snack, a tarncsírozott fej inkább mókás, mint ilyesztő. Jómagam néha fel is röhögtem, hogy milyen idétlenül esnek össze az ellenfelek, vagy hogy milyen gagyi látványt nyújt a gyilkos övére csatolt, még mosolygós álarcot viselő "fucker"-fej. Szerintem a Rockstar is inkább poénkodni akart ezzel az egésszel. Ők csak a lopakodást vették komolyan, melyet valószínűleg a mai Splinter Cell- illetve Thief-láznak köszönhetünk. A szinkronok jók. A rendező hangja megfelelő egy őrült valóságshow-vezetőének (bár Stohl Buci azért nagyobbakat kurjantott anno :-))). A vadászok beszólásai tetszettek nagyon, igaz, elég ordenáré szókincsük van (pl.: motherfucker, chikenshit), de hát mit is várunk egy agyament gyilkostól? Továbbá a környezeti zajok is viszonylag jók, azonban a zene teljes hiánya szerintem eléggé gáz. Főleg azok után, hogy a Rockstar a GTA-s rockmuzsikáival mindenkit órákra Vice City-be fogott. Jó, tudom, ez egy lopakodós, sötét TPS, de legalább valami feszültségkeltő music nem ártott volna (pl.: mint az SP-ben, vagy a Thiefben). A játék szórakoztatásáról egy pár szót. A Manhunt engem lekötött, ha nem is órákig, de biztosan ültem kb. másfél órát a monitor előtt, hogy elvigyem a játékot a következő save pointig. Ugyanis itt nincs szabad mentési lehetőség (konzol-rulez), így a különböző, GTA-hoz hasonló, kis videokazettákig kell tolnunk a gammát, hogy végre kiléphessünk. Persze a játék nem unalmas, azonban nagyon nehéz. Aki csak most kezdené, s azt hitte, hogy a Manhunt egy agyatlan shot 'em' up, az a könnyebb fokozatot válassza (Fetish, vagy mi), bár még az is kemény. Már korábban említettem, hogy nagy a túlerő, bár e fokozaton még segít minket a radar. Azonban küszködésünknek megvan a jutalma, mert a Hitmanekhez hasonlóan minősítést kapunk, s nem azért kapjuk a pontot, ha pl. valakit szögvetővel jól szembelőttünk, hanem a piros-kivégzésekért. |
|
Pszichopaták tartózkodjanak! |
A média szerintem tehet egy szívességet... Na, jó, nem anyázunk. Szóval, szerintem a Manhunt egy jól megtervezett lopakodós játék, mely kellőképpen nehéz ahhoz, hogy a türelmetlen embereket, kisgyerekeket távol tartsa. Persze ez klisé. Szerintem egy kisgyerek nem a Manhunt játszása miatt lesz bűnöző, hanem a sok, tapasztalatlan szülő miatt, akiknek halvány lila fi... khm. gőzük sincs a nevelésről. Nekik inkább Rousseaut javaslok, nem pedig azt, hogy az egyébként igencsak tiszteletre méltó játékfejlesztők életét nehezítsék. Abban egyetértek, hogy elmebetegek, vagy pszichopaták ne játszanak vele, mert ugye ezek nem tudják megkülönböztetni a virtálisat és a valódit. Nekem eszembe nem jutna, hogy pl. lelőjjem a barátomat, mert nem tetszik neki valamelyik játék, vagy netalántán éjszaka elkapjam egy tanáromat, mert beszólt. Aki normális ember, s van agya, az el tudja különíteni a játékot és a valóságot. Aki pedig nem, az miért mászkál köztünk? Szerintem ez az egész rágalomhadjárat, ami most a játékok ellen folyik (pl.: az EU be akarja tiltani a véres játékokat - gigatetraLOL), kísértetiesen hasonlít arra, ami a '90-es évek elején ment az "erőszakos", B-s filmek ellen. Emlékszem, hogy ugyanúgy tiltani akarták szegény Rambót is, vagy anno a Dragon Ball-t. LOL. Az is szépen lecsendesedett, mert a sok sznob végre rájött, hogy ez ártatlan film. Remélem hamarosan eljön az idő, amikor a Doom3 is ártatlan játék lesz, és végre nem cseszegetik az amúgy k*vajó játékokat. Na, de kanyarodjunk vissza a Manhunt-hoz. Én csak ajánlani tudom azoknak, akik szeretik a jól megfontolt lopakodást, s van annyi türelmük, hogy sikátorról-sikátorra lépkedjenek, majd likvidálják az ellent. Az viszont kerülje el, aki csak vérre vágyik, mert azért ugye meg kell küszködni! :-))) Összhatás: 88% |
|
|